fbpx

Učenički parlament

ŠTA JE UČENIČKI PARLAMENT?

Učenički parlament je zakonom zagarantovana formalna institucija, koja učenicima omogućava demokratski način udruživanja radi zastupanja interesa svih učenika u školi, kao i učešće učenika u donošenju odluka koje se njih neposredno tiču.

Zbog čega je značajno postojanje učeničkih parlamenata?

  • Zbog toga što garantuje osnovne slobode učenika, kroz ostvarivanje prava na slobodu govora, izražavanja, slobodu udruživanja, slobodu izražavanja sopstvenog mišljenja…
  • Učenički parlament omogućava lični razvoj učenika.
  • Pruža mogućnost kolektivnog odlučivanja kroz učeničke parlamente i doprinosi poboljšanju atmosfere i života u školi.
  • Učenički parlament doprinosi razvoju kolektivnog odnosa i izgradnju partnerstva sa nastavnicima, stručnim saradnicima, direktorima i organima škole.
  • Učenički parlament je mesto koje omogućava saradnju, uvažavanje različitih argumentacija i stavova.
  • Učenički parlament podrazumeva usvajanje demokratskog znanja i vrednosti, kroz prihvatanje različitosti.
  • Učenički parlament omogućava razvoj demokratske kulture.
  • Učenički parlament omogućava bolju komunikaciju i podstiče donošenje zajedničkih odluka prihvatljivih za sve strane.

Zašto je bitno da učenici budu uključeni u proces odlučivanja kroz učeničke parlamente:

  • Zato što učenici najbolje razumeju svoje potrebe.
  • Zato što najbolje prepoznaju svoje probleme i probleme svojih vršnjaka te u tom smislu mogu da omoguće školi da im što bolje izađe u susret.
  • Zato što učenički parlament pruža mogućnost učešća svih učenika bez obzira na rasnu, versku, nacionalnu, imovinsku ili polnu pripadnost.
  • Zato što se kroz učenički parlament lakše čuje glas svih grupa i podgrupa u školi bilo da su u pitanju izbeglice, interno raseljena lica, manjinske grupe ili lica sa smetnjama u razvoju.
  • Zato što mladi treba da učestvuju u procesu odlučivanja, jer na taj način jačaju svoje samopouzdanje i postaju odgovorne ličnosti.
  • Zato što će se školske odluke bolje i spremnije realizovati.
  • Zato što se razvija demokratsko društvo i pravednije uređuje školski život.
  • Zato što se tako poboljšava odnos i saradnja između učenika i nastavnika, vaspitača ili stručnih saradnika.
  • Zato što to utiče na njihovu bolju informisanost.
  • Zato što na taj način oni mogu da podstaknu aktivnije učešće roditelja u školskom životu.
  • Zato što sa svojim idejama mogu da pokrenu i realizuju projekte u saradnji sa organima škole.
  • Zato što mogu da pokrenu pitanja značajna za učenike u lokalnoj zajednici.

Dobrobiti od osnivanja učeničkih parlamenata

  • ostvarivanje prava garantovanih međunarodnim i nacionalnim dokumentima
  • prihvatanje prava i odgovornosti
  • uvažavanje ličnosti učenika
  • svestran razvoj učenika
  • iskustvo timskog rada
  • učenje o različitosti i nediskriminatorskom ponašanju
  • jasna i blagovremena informisanost svih učenika
  • mogućnost uticanja na odluke bitne za učenike
  • kvalitet saradnje između učenika i nastavnika
  • veće zadovoljstvo radom i životom u školi
  • bolja saradnja i komunikacija sa učenicima
  • upoznavanje sa željama i potrebama učenika
  • smanjivanje odgovornosti i podela obaveza
  • zadovoljstvo donošenim odlukama, bez prisile
  • smanjivanje vremena koje se troši na uvođenje reda i discipline u svakodnevnom radu
  • lakša adaptacija na promene
  • veće zadovoljstvo radom i životom u školi
  • odgovorna deca koja su svesna svojih mogućnosti i spremnija na bolju komunikaciju
  • lakše identifikovanje potreba svih strana
  • bolja saradnja i zadovoljstvo školskim procesom
  • manji broj konfliktnih situacija koje nastaju usled nezadovoljstva školskim životom između roditelja i dece
  • primena naučenih veština (prihvatanje različitih mišljenja, tolerantnost, mogućnost argumentovanog diskutovanja…) u porodičnom životu kroz obostrano učenje i kontat
  • aktivno uključivanje u školski proces
  • lakše upoznavanje sa potrebama učenika i adekvatno prilagođavanje lokalnih akcija
  • lakša i bolja informisanost o životu u školi
  • bolja raspodela namenskih sredstava
  • mogućnost dvosmerne komunikacije radi realizacije zajedničkih ciljeva
  • kvalitet rada škola se poboljšava čime se poboljšava kvalitet života u lokalnoj zajednici
Arhimed - Srednja škola i gimnazija

Reciklirajmo papir – Dimitrije Šarac

U okviru rubrike Učenički parlament danas možete pogledati zanimljiv seminarski rad našeg učenika Dimitrija Šarca na temu "Reciklirajmo papir"
Arhimed - Srednja škola i gimnazija

Čokolada – Stefan Vladislav Radić

Crna, bela, filovana, punjena, mešana sa voćem ili sa žitaricama, čokolada je sigurno jedna od najlepših ukusa kome širom planete ljudi ne mogu odoleti.

Praistorijski spomenici na tlu Srbije – Natalija Jovanovic

U okviru rubrike Učenički parlament danas možete pogledati prezentaciju učenice prve godine, Natalije Jovanović, na temu “Praistorijski spomenici na tlu Srbije”, koju je uradila u okviru predmeta Likovna kultura.